Krytyka głównych twierdzeń w "Bóg urojony" Richarda Dawkinsa . cz.1

Obserwuj wątek
( 0 Obserwujących )
X

Obserwuj wątek

E-mail : *

Balet Dawkinsa w ogrodzie teologii. Uwagi krytyczne
w sprawie racjonalności głównych twierdzeń dotyczą-
cych wymiaru poznawczego twierdzeń o Bogu, zawartych
w książce Richarda Dawkinsa Bóg urojony. Cz. I.1
Filo–SofijabNr 18 (2012/3), s. 293-322
ISSN 1642-3267
Marek Pepliński
Uniwersytet Gdański
Podczas czytania książki Dawkinsa, raz po raz nachodzi czytelnika pytanie
do kogo, a zarazem – przeciw komu, faktycznie autor kieruje swoją twórczość.
Wątpliwości rodzą się z kilku powodów. Po pierwsze, krytykowane poglądy za-
zwyczaj mają charakter karykaturalny, są przejaskrawione, prezentowane są jako
niezwykle naiwne lub dziwaczne. Nie można się czasem nie zgodzić z Dawkinsa
potępieniem pewnego sposobu myślenia, tylko powstaje wątpliwość, kto faktycz-
nie ów sposób myślenia miałby prezentować czy podzielać. Nawet jeżeli dałoby
się znaleźć realne przykłady dla potępianych postaw i poglądów, to zazwyczaj
nie stanowią one normy i najbardziej odpornej na atak postaci krytykowanego
stanowiska, jak to sugeruje Dawkins, lecz mają charakter deformacji tego, co
w danej religii słuszne czy ortodoksyjne.
https://drive.google.com/file/d/0BwuuniaB1InLV2ppVmhqUUo3bmM/view?usp=sharing

Przeczytaj jeszcze:   Czy Kościół jest potrzebny do Zbawienia?
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x